HANDAN - MERİÇ KARABULUT

GRAFİK TASARIMCI - İSTANBUL / BEŞİKTAŞ

11.08.2014

Günümüzde Grafik Tasarım masa başı bir iş olarak algılanıyor. Gelişen teknolojiyle de eliyle ürün çıkaran sanat yönetmenlerinin sayısı da giderek azalıyor.  

Beşiktaş’ta oturan Handan ve Meriç Karabulut çifti, Anadolu Üniversitesi’nde grafik tasarımdan mezun olduktan sonra 2007’de San Diego State University'de Letterpress yani tipo ile tanışıyorlar. İstanbul’a döndüklerinde ikisi de Türkiye'nin değerli ajanslarında sanat yönetmeni olarak çalışmaya başlıyorlar. Amarika'da tanıştıkları tipo makinesinden edinerek, evlerinin bir odasını bu makine için ayırıp, 'Rulo' adındaki kendi atölyelerini kuruyorlar. Şu an pek çok butik ve www.rulotipo.com'da satılan Hello From İstanbul ve Da Sirk ürünleri işte bu atölyeden çıkıyor.

Öncelikle biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

H: Ben Anadolu Üniversitesi GSF grafik bölümünden 2007'de mezun oldum. Okuldayken bir dönem Gent, Belçika'da eğitim gördüm, 1 sene de Meriç'le beraber San Diego State University'deydik. şimdi Alametifarika reklam ajansında sanat yönetmeni olarak çalışıyorum.

M: Anadolu Üniversitesi GSF grafik bölümünden 2008'de mezun oldum. Okuldaki 3. senemi Handan'la beraber San Diego State University'de okudum. Şimdi Tribal Worldwide'da sanat yönetmeni olarak çalışıyorum.


Yurt dışında okuduğunuz yılları nasıl hatırlıyorsunuz? 

H: Ben 4. sınıfın ilk döneminde Belçika'ya gittim. Bence yaşadığınız yer, sizi ciddi anlamda etkiliyor. Özellikle doğup büyüdüğüz yerden başka bir ülkeye gitmek algınızı tamamen değiştiriyor, yenileniyorsunuz. Bende de öyle oldu. Sonrasında 1 yıl Meriç'le San Diego State University'deydik. Orası Türkiye ile arasındaki mesafeden de olsa bambaşka bir deneyimdi, yepyeni ama bazen de zordu. Ben grafik tasarım derslerimi Anadolu Üniversitesi'nde bitirdiğim için SDSU'da farklı konularda aldığım tekstil, sanat kitabı / ciltleme ve tipo dersleri tasarım tarzımda önemli etkilere neden oldu diyebilirim.

M: Yurtdışında okumak pek çok yenilikle tanışmamıza vesile oldu. Özellikle baskı sanatları dünyasında ülkemizde maalesef deneyimleyemediğimiz tipo baskı ve yeni yeni örneklerini gördüğümüz sanat kitapları gibi dünyalarla tanışmamızı sağladı. Orada bulunduğum süre ve sonrası için çok verimli bir deneyimdi.

Makineyi almaya nasıl karar verdiniz? Bulması zor muydu?

Evet, 2+1 evimizin, bir odası Vandercook’a ait. Tipo baskı dersini aldıktan sonra, makineyi almaya daha Türkiye’ye dönmeden karar vermiştim ama pek de umudum yoktu. Döndükten sonra birkaç modelin çıkışını bir A4 kağıda alıp, zaman buldukça matbaaları dolaşmaya başladım. 2 sene boyunca olumlu bir cevap almadım; ya makineyi hatırlayan yoktu, ya da demirciye verilmişti çoktan. 350 kiloluk bir makine bahsettiğim, bir demirciye iyi paraya gider. Yine günlerden bir gün küçük bir matbaacı pasajına gittim, ama geç kalmıştım, küçük bir ayakkabı tamircisi dışında açık bir dükkan kalmamıştı. İşte o tamirci 2 yıl kimsenin tanıyamadığı makineyi tanıdı, çok uzaklarda San Diego’da çalıştığımız makinenin aynısını buldu! Makineyi aldık ama 55 metrekarelik eve sığdıramadık, 1 sene aldığımız dükkanda ziyaret ettik. Nihayet geçen sene taşındığımız yeni evimize sığdı ve bir odamızı ona ayırabildik.

Makine için gerekli olan malzemelere nasıl ulaşıyorsunuz?

Hurufat yani baskıda kullanılan metal veya ahşap harflerin Türkiye’de kullanımdan kalktıktan sonra kıymet bilinmemiş; ahşap olanlar yakılmış, metal olanların çoğu eritilmiş. Ben yurt dışından bulmaya çalışıyorum. 50-60 senelik harfler bunlar; gazetelerde, sokak posterlerinde kullanılmışlar. Yaşanmışlıkları var desek yeridir. Bazen bir seti satın aldıktan sonra 2 ay gelmesini bekliyorum heyecanla.

Linol baskı, nasıl bir teknik? Bu kadar ayrıntılı çalışmak sizi zorluyor mu?

Linol baskı, baskı teknikleri içinde hazırlaması ve uygulaması en zevkli tekniklerden biri bence. Basitçe, yüzeyi oyarak basılacak yüzeyde çıkması istenilen alanların bırakılması olarak anlatabiliriz. Malzeme olarak ben ithal yer döşeme marleyi tercih ediyorum ama sanat malzemeleri satan dükkanlarda linol baskı için özel malzemeler bulunabilir. Linol baskıda detaylı çalışmak beni zorlamıyor ancak leke dengesini kestirmek, linol üzerinde solda yaptığınız bir kesimin basılınca sağ tarafta çıkacak olması ve bazı noktalarda geri dönüşü olmaması gibi konular bazen zorluk çıkarabiliyor.

Hello From İstanbul, Rulo, Da Sirk nasıl doğdu, nereye gitmek istiyor?

Aslında bir araya gelmek, tek bir yerde buluşmak, bir baskı, tasarım, workshop dükkanında birleşmek istiyorlar. Orada çoğalmak, yeni ürünler vermek, sevenleriyle bir araya gelmek istiyorlar :)

Gelecek için yeni projeleriniz var mı?

H: Ben Hello From İstanbul'a yepyeni ürünler yapmak istiyorum. Alanım geniş zamanım dar ama yaza kalmadan yeni bir seri çıkar :) Onun dışında bir tipo poster serisi var yapmak istediğim ama sürprizi kaçsın istemem :)

M: Mevcut baskılarımdan daha da büyük boyutlarda çalışmalar hazırlayarak bu işlerle bir sergi açmak istiyorum.

Handan & Meriç'in Önerileri

Meriç
Film
Shaun of Dead

Müzik
Nofx

Kitap
Örümcek Kraliçe'nin Savaşı Serisi (Unutulmuş Diyarlar)

Websitesi / Blog
Behance
Google

Handan
Film
Me and You and Everyone We Know

Müzik
Chet Faker

Kitap
Antilop ve Flurya (Margeret Atwood)

Blog
www.mr-cup.com/blog

ÖNERİLEN SÖYLEŞİLER

CAN - MERT UZER  - BUNKER CUSTOM MOTORCYCLES

CAN - MERT UZER - BUNKER CUSTOM MOTORCYCLES

MOTOSİKLET TASARIMI - İSTANBUL / SEYRANTEPE
DERYA - AHMET ÖZPARLAK

DERYA - AHMET ÖZPARLAK

HEYKELTIRAŞ - İSTANBUL / MASLAK
SAVAŞ ÖZAY

SAVAŞ ÖZAY

GRAFİK TASARIMCI - İSTANBUL / ATAŞEHİR