14.08.2014

Su Çok Güzel, Gelsene

Denizlerin ya da okyanusların ilham kaynağı olarak birer klişe olduğunu biz de kabul ediyoruz ama “şairinden, yazarına, şarkıcısından en körkütük aşığa kadar her kesimden insana ilham veren deniz, neden tasarımcılara ilham vermesin?” dedik ve denizi yalamış yutmuş bu üç sanatçıyı huzurlarınıza sunalım istedik.

İlk olarak bu aralar adından sıkça söz edilen Christopher Duffy’nin Abyss Table tasarımından başlayabiliriz. Kendisine kısaca “sehpa” deyip geçmek biraz fazla gelmiş olacak ki, bu tasarım çoğu kaynakta bir heykel olarak tanıtılıyor. Bir “okyanus güzellemesi” olarak da adlandırılabilecek tasarımın oluşturulması 1 yıldan fazla sürmüş. Ağırlıklı olarak; tahta, cam ve sert plastik katmanlardan oluşan tasarımdan yalnızca 25 adet üretildi. Herhangi bir zemini jeolojik olarak ele alan bu tasarıma sahip olma şansına erecek 25 kişi 5,800.00’şer Sterlin ödemek durumunda. Tamamen el emeği göz nuru bu tasarım, deniz manzaralı evlerden sonra, okyanus manzaralı kahvelerin yolunu açtı diyebiliriz.

Deniz ve doğayla kafayı bozmuş diğer bir tasarımcı da Washington’lu Greg Klassen. Mobilya tasarımcısı olmasının da kaçınılmaz etkisiyle, tahta odun vb. malzemelerle ile içli dışlı olan ve elinde sıklıkla bolca artık malzemesinin kalan Klassen; bu artık malzemeleri, yine doğadan esinlenerek birer doğa manzarasına çevirmeye karar vermiş.

Manifesto niteliği taşıyan kurallara bağlı olarak çalışmalarını yürüten Klassen, üretmekten ziyade yarattığının altını çiziyor ve hem fonksiyonel olan hem de zeka izleri taşıyan tasarımların peşinden gidiyor.

Son olarak, yine sıvı formlar üzerinden yola çıkmış ancak sıvı olma halini daha çok araç olarak kullanmış bir heykeltıraş ile tanıştıracağız sizleri. Ben Young, Yeni Zelanda’da büyümüş olmasının da büyük etkisiyle, doğaya ve doğanın sunduğu organik tasarımlara (yaratılar da diyebiliriz) ilgi duymaya başladı. Aynı zamanda sörfçü olan sanatçı, denizin gücünü ve dalgaların değişkenliğini işlerine taşımaya başladı.

Young, her bir heykeli baştan sona el emeğine dayalı üretirken, öncelikle 2 boyutlu çizimlerle yola çıkıyor. Sonrasında bu 2 boyutlu çizimleri nasıl 3 boyutlu hale getirebileceğine kafa yoruyor.

Burada sanatçı için en önemli nokta, bu dönüşümün tamamlanması esnasında doğru katmanları doğru yerlere oturtmak ve ışığı doğru ayarlamak. İşler tamamlandığında ise, her bir katmanın kesinliğini ve derinliğini görmek mümkün. Sanıyorum artık sörfün hepimiz için bambaşka anlamları olacak.

Dilan Ceylan Emektar

ÖNERİLEN SÖYLEŞİLER

HANDAN - MERİÇ KARABULUT

HANDAN - MERİÇ KARABULUT

GRAFİK TASARIMCI - İSTANBUL / BEŞİKTAŞ
GERAY GENÇER

GERAY GENÇER

İLETİŞİM TASARIMCISI - İSTANBUL / MAÇKA
ERKUT TERLİKSİZ

ERKUT TERLİKSİZ

GRAFİK TASARIMCI - ILLUSTRATOR - İSTANBUL / NİŞANTAŞI